Od té doby, co jsme se rozhodli spustit tuhle naší akci naplno, jsme také rozjeli průzkum všech náležitostí, které budeme pro naší cestu potřebovat. Sehnali jsme zajímavé kontakty a informace. Předně bych rád poděkoval jednomu člověku přímo do Vietnamu. Je to čech, žijící v Saigonu a díky němu máme spoustu zajímavých informací o tom, jak to vypadá, když cizinec něco vyřizuje ve Vietnamu.
První zajímavé zjištění je, že to snad ani za ty problémy nestojí. A tak toho necháme a na celou tuhle záležitost zvysoka končíme. Anebo ne :o) Jen tak se nevzdáme.
Takže zajímavosti, co by se mohly někomu hodit
- ve Vietnamu platí jen a pouze vietnamské řidičské průkazy. Ten se dá získat po absolovování testů a haldy papírování. Krásný článek v angličtině s kompletním popisem najdete zde http://jeffkozloff.wordpress.com/2013/04/08/driver-license-in-vietnam/
- některé státy po cestě vyžadují takzvaný "karnet CPD" - je to celní jistina, která zaručuje, že to na čem jste přijeli nezůstane v té zemi(nebo, jako v našem případě, budou mít peníze na zlikvidování vraku :o). Tahle listina se pořizuje v zemi, která vystavila technický průkaz. Funguje to tak, že zaplatíte jistinu(cca 6000kč) a pak si koupíte určitý počet těch listin. V každé zemi, která tento karnet požaduje pak jeden necháte. Díky tomu nemusíte platit celní jistinu v každé takovéhle zemi. Jistina se Vám dostnete zpět potom, co se vrátíte do té země, kde vám karnet vystavili. Takže v našem případě buď nikdy anebo na další expedici, která by mohla jet opačným směrem :o)
- Barma otevřela řadu nových pozemních přechodů, ale bohužel oficiální komunikace nějak vázne a tak vůbec netušíme, jestli je to možné projet. I když Vespy jsou vybavené a mají na předku oplechování, které podle oficiálních zdrojů slouží i jako chránič před odletujícími kousky hraniční závory. Takže stačí se jen přikrčit a přidat :o)
Různých zjištění je více, ale nejsou už tak zajímavá a tak si je nechám na příště.
Vespám zdar Martin